Na świecie co roku produkowanych jest około 80 mld sztuk ubrań (wg. London Sustainability Exchange) to oznacza średnio 11 sztuk nowej odzieży dla każdej osoby na Ziemi. Każdego roku, a szafy mamy pełne! Równocześnie na wysypiskach śmieci czy w spalarniach londuje około 39 mln ton odzieży. Do tego 3/5 trafia tam w ciągu roku od zakupu (dane: NY Times) często w dobrym stanie.
Czy utoniemy w morzu ubrań?

Czy nie powinniśmy przy produkcji odzieży wykorzystać to co już mamy?
W koncepcji obiegu zamknietego dla branży odzieżowej i obuwniczej w duchu zero waste, firmy położyły przede wszystkim nacisk na alternatywne tkaniny i ekologiczne materiały. Co jest właściwym kierunkiem, ale skoro otaczają nas tony ubrań, niewykorzystanych surowców zdecydowanie warto bardziej zainteresować się procesem upcycling-u. Co to jest dokładnie?
Upcycling w modzie to kreatywny proces wykorzystania istniejących surowców: materiałów, półproduktów, gotowych produktów (deadstock), zarówno przed użytkowaniem przez konsumenta jak i po (drugi obieg) do wytworzenia nowych ubrań czy obuwia lepszej jakości lub wartości użytkowej.
I tym różni się od recyclingu, gdzie przerabiamy gotowe zużyte produkty na surowiec, wykorzystywany następnie do produkcji.
Etap projektowania, produkcji materiałów i gotowych ubrań ma największy wpływ na środowisko, to właśnie tutaj powstaje od 50-70% emisji gazów cieplarnianych. Mając na uwadze dobro planety to jest ten etap, aby dokonać zdecydowanej zmiany i sięgnąć po już dostępne surowce. Widać już co raz więcej udanych prób, szczególnie na tygodniu mody w Londynie czy Kopenhadze, gdzie nowe pokolenie projektantów i młode marki rozumieją to znakomicie.
,

Poza aspeketm ekologicznym, upcycling to idealny sposób na kreatywność. Istniejące ubrania, surowce, elementy ubrań mają ogromny potencjał dla projektantów. Są to rzeczy bardzo dobrej jakości, często dużo lepszej niż obecnie dostępne. Wystepujące w limitowanych ilościach, o różnorodnej palecie wzorów, faktur czy składów. To prawdziwy raj dla kreatywnych osób, który może przynieść wyjątkowe i niepowtarzalne efekty. Klienci co raz częściej szukają oryginalnych i unikatowych produktów, czy też naznoczonych patyną czasu. Za co często gotowi są zapłacić cenę premium.
Ta wielość wyborów wpływa na różnorodne interpretacje projektantów zarówno na poziomie kolekcji, ale też roli upcycling-u w wartościach marki i komunikacji do klientów. Bo spójność zastosowania tej formy tworzenia kolekcji w budowaniu wartości marki ma takie samo znaczenie jak oryginalność pomysłów.

Christopher Reaburn brytyjski projektant, postawił mocno na właściwości użytkowe materiałów z upcycling-u, często sięgając po inspiracje militarne. W jego londyńskim studio stworzył wyjątkowe miejsce, gdzie można odkryć nie tylko kolekcję ubrań, ale również poznać historię, która kryje się za każdym z materiałów i pomysłem na jego zastosowanie.

Inaczej do koncepcji podeszła Marine Serre, która zdecydowaną większość bardzo autorskiej kolekcji opiera na oryginalnych i różnorodnych wzorach tkanin zestawionych w nowoczesny sposób. Często też przerabia dobre jakościowo klasyczne materiały jak jeans nadając im nową wartość. Marka ta została już doceniona wygraną w konkursie LVMH dla młodych projektantów.

Kolejna niemiecka marka Gmbh poszła jeszcze dalej. Ta firma postawiła zasady zrównoważonej mody w samym sercu wartości marki, a upcycling jest jednym z tych filarów. Na swojej stronie internetowej podają bardzo konkretne założenia i statystyki zmian pro-ekologicznych, które realizują. Taka transparentność dodatkowo wzmacnia wiarygodność młodej marki.
Upcycling daje ogromne możliwości wykorzystania. W czasach, gdzie wielu z nas zastanawia się nad rolą mody w przesyconym konsumpcją świecie, kreatywne miksowanie tego co już mamy wydaje się znakomitym pomysłem i świeżym spojrzeniem dla branży.
Począwszy od ograniczania zużycia surowców i zapobieganie marnotrawstwu, poprzez wybór funkcjonalnych materiałów, często lokalnie pozyskiwanych, sięganie do historii, minionego wzornictwa i nadanie im nowej formy w nowoczesnej kolekcji.
Jak wszystko w modzie i także tu warto przemyśleć potencjał komercyjny. Konsument, który jest znacznie bardziej świadomy w wyborach ubrań czy też taki, który ceni niepowtarzalność wzorów i atrakcyjną historię stojącą za marką czy kolekcją, może być niedocenionym segmentem rynku mody. Dlatego moda szukając pomysłu na siebie będzie częściej podążała tą drogą.
Foto: forbes, christopher reaburn, marine serre, gmbh